Blog

‘Karma is a bitch’ – maar genade is sterker

Door Gertjan de Jong
Genade Maatschappij Media
2 oktober 2020

Ineens is ‘karma’ trending op social media. Hoezo? Door Trump. Hij noemde corona eerder een hoax, een griepje en later bleef hij de impact ervan afzwakken. Over de doden die in de VS waren gevallen door corona, zei hij in een tv-interview: “Het is wat het is.” Hij gaf af op mensen die vaak een mondkapje droegen, zoals Biden. En kijk nou: hij heeft zelf corona.

Karma is de wet van zaaien en oogsten. In de Bijbel gaat het daar ook over. Je zaait wat je oogst (Galaten 6:7). Wie onrust zaait, zal storm oogsten. Of in modern taalgebruik: ‘Karma is a bitch.’

Is het inderdaad karma dat toeslaat bij Trump? Of is het niet aan ons om daarover te oordelen?

Hoe dan ook, volgens de Bijbel is karma niet de enige kracht die werkt in deze wereld. Er is een kracht die nog veel sterker is: de genade van Jezus Christus. Niemand kan er zonder. Of je nou president, celebrity, bedelaar of een ‘gewone’ scholier bent.

U2-zanger Bono zei hierover: “Ik zou diep in de nesten zitten als karma mijn laatste rechter was. Dan kan ik het wel schudden. Daarmee praat ik mijn fouten niet goed, maar ik heb al mijn hoop op de genade gevestigd. Op Jezus die mijn zonden op zich nam aan het kruis, omdat ik weet wie ik ben en hoop dat ik niet afhankelijk ben van mijn eigen religiositeit.”