Blog

Verlos ons van saaie Bijbelstudies

Door Gertjan de Jong
Bijbel Zintuigen
9 januari 2021

Bijbelstudie is belangrijk! Die overtuiging is er bij veel christenen goed ingetimmerd. Vaak met een verwijzing naar Hosea 4:6: “Mijn volk is uitgeroeid, omdat het zonder kennis is.” Dus moet er gelezen en gestudeerd worden. Allerlei vragen moeten beantwoord worden: In welke context staat dit Bijbelgedeelte? Wat staat er precies? Welke lessen kun je er voor vandaag uithalen?

Bijbelstudies spreken vaak je verstand aan. En dat is goed! Want dat verstand hebben we niet voor niets. We zijn zelfs geroepen om God lief te hebben met ons verstand. In dat verstand wil God ‘het licht aandoen’, zodat je dingen helder gaat zien (Efeze 1:18).

Maar er is meer. Als mens kun je niet alleen denken, maar bijvoorbeeld ook zien, ruiken, voelen, proeven. Je hebt te dealen met angst, woede en allerlei verlangens. Wanhoop kan een gat in je ziel branden. Maar ook dankbaarheid en verwondering kunnen je ineens van de sokken blazen. Dat soort gevoelens en ervaringen heeft de Schepper in ons gelegd. En waarom zou je dat allemaal op ‘stand-by’ zetten als je de Bijbel opendoet?

Vogels, bloemen en kinderen
Ook de Heere Jezus gebruikte Zijn zintuigen volop. Met Zijn discipelen ging Hij vaak wandelen. Hij wees naar de vogels, de bloemen, de kinderen… Hij huilde en was met ‘ontferming bewogen’ toen Hij de mensen zag dwalen als schapen zonder herder, eenzaam en vermoeid (Mattheüs 9:36).

Kijk naar de ogen van Jezus. Wat zie je? Schrikt Hij je af? Of juist niet?

Waarom zouden wij onze zintuigen tijdens het Bijbellezen niet wat meer gebruiken? Kijk bijvoorbeeld naar Jezus terwijl Hij brood en vis uitdeelt (Johannes 6:1-13). Wat voel je? Wat ruik je? Hoe kijken die vijfduizend (!) vermoeide en hongerige mensen uit hun ogen? Wat zeggen ze tegen elkaar? Wat doet dat jongetje dat z’n brood en visjes heeft weggegeven? En kijk naar de ogen van Jezus. Wat zie je? Schrikt Hij je af? Of juist niet? Durf je naar Hem toe te lopen? Iets tegen Hem te zeggen? Wat dan?

Dooie boel
Wat is het doodzonde als je de Bijbel alleen ziet als een dik, saai en gortdroog ‘studieboek’. Dan wordt Bijbellezen een dooie boel en een kerkdienst ook. Daarom is het gebed om de Geest en ‘de opening van Gods Woord’ zo onmisbaar. God, verlos ons van saaie Bijbelstudies!